söndag 24 juli 2016

Hälsosamt fröknäcke

Brödet igår blev superbra, och det var så smidigt och enkelt att baka också. Jag tog receptet från lelias.se, men såg att det fanns många liknade recept från olika hemsidor. Jag tog på mandelsmör och nougatcreme på mina, mums!

För två plåtar är originalreceptet:

200 g solrosfrön
1 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
2 dl pumpakärnor
2 msk fiberhusk
2 msk mandelmjöl 
1 tsk salt
5 dl vatten
1/2 dl vallmofrön
Flingsalt

(Jag hade i chiafrön också, du kan i princip ha i vilka fröer som helst efter smak och tycke. Jag kommer nog ta mindre solrosfrön nästa gång, då de blev "huvudsmaken" av knäcket)

Sätt ugnen på 160 grader. 
Blanda alla ingredienser i en bunke utom vallmofröna och havsaltet.
Bred ut smeten väldigt tunt på två plåtar med bakplåtspapper, låt vila 5-10 min.
Strö på vallmofrön och lite flingsalt.
Grädda i ca 70 min (beror dock lite på ugn så håll koll så att det inte bränns)
Låt dem svalna och lossa dem sedan från bakplåtspapperet och bryt i bitar, förvara det sedan torrt.



    Share:

    Inga kommentarer

    Skicka en kommentar

    © Sara Högberg | All rights reserved.
    Blog Design Handcrafted by pipdig